Ciència i Tecnologia

CIÈNCIA I TECNOLOGIA PER A TOTHOM AL SEGLE XXI
Activitats a realitzar en el 4t trimestre del 2011

Activitats
Xerrades
Taller
Observació Astronòmica
Presentació revista
Exposició

 
Xerrades

ELS DIJOUS DE LA CIÈNCIA
Cicle de conferències sobre ciència i salut


Xerrada: MOURE’S ÉS SALUT
DATA: 13/X/2011
LLOC: Casa de la Cultura, 20 h
•Dr. Adolfo Aracil Marco
Metge de formació, professor de la Facultat de Ciències Sociosanitàries de la Universitat Miguel Hernández d'Elx (Grup d'Investigació sobre Acondicionament Físic Saludable. Centre d'Investigació de l'Esport).

Al llarg de la segona meitat del segle XX s'ha produït un canvi substancial socioeconòmic, cultural i biomèdic que tot plegat han causat profundes modificacions en l’estructura social dels països desenvolupats. En aquest nou escenari un estil de vida saludable es un punt crític tant per al manteniment de la salut, benestar i qualitat de vida, com per a la sostenibilitat dels sistemes sanitaris públics. A la xerrada es mostrarà l’evidencia científica que suporta les recomanacions d’una pràctica regular d'exercici físic per tal d’afrontar les eventuals emergències del nostre cos, incloent-hi les del cor i el sistema circulatori, la diabetis, els càncers més freqüents o les malalties neuropsiquiátriques, com ara la depressió o la malaltia d'Alzheimer, totes elles responsables d'un gran impacte socioeconòmic. Es donaran també recomanacions generals de pràctica d'activitat física basades en l’evidència científica per al manteniment de la salut.

Anar a l´índex


 

Xerrada: PÍNDOLES O FREUD: REMEIS QUÍMICS PER ALS MALS DE L’ÀNIMA.
DATA: 11/XI/2011
LLOC: Casa de la Cultura, 20 h
•Dr. Adolf Tobeña
Catedràtic de Psiquiatria de la Universitat Autònoma de Barcelona. Autor de diversos llibres sobre divulgació científica.

La més duradora de les aportacions de Freud a la modernitat fou el confessionari laic i tarifat: la butaca orellera o el divan per ventilar angúnies. L’aparició de substàncies químiques per temperar els trasbalsos de l’esperit canvià el panorama i les píndoles psicoactives han anat desplaçant la confessió de sofà. Avui és rar trobar gent que no faci ús dels hipnòtics, dels estabilitzadors de l’ànim, dels esmorteïdors d’estrés, dels vigoritzadors sexuals o dels optimitzadors del tremp. I fa molt de temps que no queden enlloc consultes psicològiques que no tinguin la farmaciola a prop, sigui quin sigui el discurs doctrinal que gasten.
Els psicofàrmacs continuen, però, sense tenir bona premsa. No la tenen entre els consumidors, no la tenen als mitjans i tampoc no la tenen entre molts psiquiatres i psicoterapeutes. No la tenen, perquè malgrat la sensacional implantació dels remeis químics és molt difícil esborrar l’antiga aprensió davant les píndoles o els beuratges que toquen l’enteniment i els afectes. La conferència repassa els darrers episodis de la fricció potser insalvable entre l’ús cada cop més subtil dels ariets moleculars per als mals de l’esperit i la necessitat d’arrecerar-se en les transaccions íntimes per llucar les fondàries dels patiments humans.

Anar a l´índex


Xerrada: MEDICINA DEL VIATGER
DATA: 15/XII/2011
LLOC: Casa de la Cultura, 20 h
•Dra. Maria José Mulet
Llicenciada en Medicina per la Universitat d'Alacant. Especialista en Medicina Familiar i Comunitària. Directora del Centre de Salut de Xàbia.

Es tracta de protegir el viatger de la malaltia i de la mort, així com minimitzar els riscs i conseqüències de la malaltia i dels accidents a través dels principis de l'autotractament. Existeixen diversos tipus de viatger i de viatge: els viatgers difereixen en edat, grau de salut, immunitzacions rebudes anteriorment, etc; si viatgen en grups familiars, grups d'amics, en parella, en solitari... tipus de viatge (turisme organitzat, aventura, cooperació, treball i negocis, l'adopció o el sexe); les àrees de destí, la durada, el tipus d'allotjament, la relació a mantenir amb la població autòctona...

Anar a l´índex

Taller

TALLER D’ASTRONOMIA: Com podem orientar-nos pel Sol.
DATES: 19 i 26 d’octubre i 2 i 9 de novembre.
HORARI: 17-19 h
LLOC: IES Núm. 1
•Francesc Savall. Professor de Física i Química (IES Núm. 1 de Xàbia). Professor de la Universitat d’Alacant.
INSCRIPCIÓ: Gratuïta. Del 21 de setembre al 17 d'octubre.
- Casa de Cultura (Consergeria). Horari: de 9.00 a 14.00 hores. Dilluns i
dijous de 17.00 a 20.30 h.
- A través del correu electrònic a cultura@ajxabia.org
•Per efectuar la inscripció necessitem les següents dades:
- Nom i cognoms
- Correu electrònic
- Telèfon de contacte.

Anar a l´índex

Observació

OBSERVACIÓ ASTRÒNOMICA NOCTURNA
DATA:
2 de novembre.
HORARI: A partir de les 18 h
LLOC: Camp de tir de Xàbia
•Dr. Enric Marco. Dep. Astronomia i Astrofísica. Universitat de València i Agrupació Astronòmica de la Safor.

Anar a l´índex

Presentació

Presentació del 1r número de la revista “Dau al deu. Ciència i Tecnologia per a tothom al segle XXI”
DATA: 20 de desembre
LLOC: Casa de la Cultura

Anar a l´índex

Exposició

EXPOSICIÓ
Exposició filatèlica temàtica sobre Química. Commemoració del “2011. Any Internacional de la Química”
DATES: 2 al 25 de desembre
LLOC: Casa del cable
•José Pedro Mestre

Anar a l´índex
 

Organitza: “Meridià Zero”
Patrocina: Ajuntament de Xàbia, Ministerio de Ciencia e Innovación i FECYT (Fundación Española de la Ciencia y la Tecnologia)